מאת אורן זונדר
שאלה: מדוע ירושלים איננה מוזכרת בתורה במפורש? מדוע היא נזכרת רק בשם "המקום אשר יבחר ה'"?
תשובה: דוד מלך ישראל חלם כל חייו לבנות את בית המקדש בירושלים. כבר בימיו הראשונים בירושלים הוא ביקש להעלות את ארון ברית ה' לירושלים ושם אותו בתוך אוהל זמני, מתוך מטרה לבנות לו בית קבע, בית מקדש ביום מן הימים. אמנם דוד לא זכה לבנות את בית המקדש בהוראת הנביא, אבל הוא היה זה שבחר את המקום לבנות בו את בית המקדש – הר הבית בירושלים. אבל, כאן מגיעה ההפתעה הגדולה. כאשר דוד המלך רוצה להקים את הבית הוא לא יודע איפה נמצא המקום המדויק שעליו לבנות את המקדש. ירושלים היא לא עיר גדולה מאוד, ולא היו בה הרבה שטחים ריקים, ובכל זאת, דוד אינו יודע איפה הקב"ה רוצה לבנות את המקדש. רק לאחר המגפה שפרצה בעם, וזעקתו של דוד "נפלה נא ביד ה' כי רבים רחמיו", רק אז, כשהוא מתמסר לחלוטין לשלטונו של ה', מתברר לו שהוא צריך להקים את המקדש על הר המוריה, בגרון של ארונה היבוסי.
אכן, בחירת ה' בירושלים היא לא באבן או במקום מסוים. בכוונה הקב"ה אינו אומר לנו את שמו של המקום, אלא שצריך לעלות אל המקום שהוא ייבחר. כי הבחירה של ה' היא העניין ולא המקום עצמו. כי ברגע שהיו חושבים שצריך להגיע לעיר ירושלים, לדוגמה, היו נלחמים רק עליה. בסופו של דבר, כיבוש העיר והמלחמה עליה היו הופכים למטרה הראשית, ואילו המטרה שלשמה בחר ה' בירושלים – עבודת ה' במקום אהוב עליו – לא הייתה מתקיימת. במקרים כלו יש סכנה שהאמצעי יהפוך למטרה בפני עצמו, ואת זה רצה הקב"ה למנוע.
תמונה: sxc.hu