החיים שלנו בנויים מבחירות שאנו עושים. כמעט כל דבר שאנו חושבים עליו, נתון בסופו של דבר לבחירתנו. לקרוא את העיתון ישר ביום שישי בבוקר (ברור..) או להתאפק עד שבת? לאכול את ההפתעה לשבת כבר על הבוקר או לחכות עם זה קצת? הדבר הזה נתון לבחירתנו, וסך כל בחירותינו הופך אותנו למי שאנו. אפשר בהחלט לומר כי האדם הוא סך כל בחירותיו בחיים.
אך זו איננה כל התמונה. ישנם דברים שהאדם איננו יכול לבחור אותם, והוא נולד אל תוך המציאות ונתון בה ללא יכולת בחירה. הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא ההשתייכות המשפחתית. אין לנו בחירה במשפחתנו, ועובדה זו מעיקה עלינו מעט לעתים, אך לרוב גורמת לנו לשייכות ולגאווה.
פרשת במדבר וספר במדבר כולו עוסקים במספרים. רשימות ארוכות ומייגעות למדי של פירוט כל משפחות עם ישראל ושבטיו. מבט זהיר ומפוקח על רשימות אלו מראה כי התורה מייחסת כל אחד למשפחתו ורק כך נעים האנשים במדבר. בני ישראל בכו והתרגזו על זה לעתים במהלך המסע הארוך במדבר; בהמשך הספר אף מוזכר כי "הָעָם בֹּכֶה לְמִשְׁפְּחֹתָיו" ומפרש שם המדרש – על עסקי המשפחות. גם אנחנו עלולים להרגיש רגשות שליליים כלפי משפחתנו – זהו דבר ידוע וברור, מכיוון שבמשפחה איננו יכולים לבחור ובדמיוננו אנחנו חושבים מה היה קורה אילו…
ובכן, התורה מלמדת אותנו שגם אם קשה, וגם אם לפעמים בוכים ומתרגזים על המשפחה, עדיין, הייחוס שלנו תמיד יישאר למשפחה. בעידן שבו אנחנו חיים, מושג המשפחה עומד בפני אתגרים לא פשוטים. אנשים רבים רואים את עצמם כמשוחררים מ"כבלי" המשפחתיות המסורתית, וצעירים רבים אינם מקימים משפחות משל עצמם. גם הילדים נוטים כיום לראות את עיקר השייכות בעולם החברים – בין אם מדובר בחברים אמתיים ובין אם מדובר בחברים וירטואליים ברשתות חברתיות.
עם זאת, מסתבר שאנשים ללא משפחה אמתית וללא שייכות מוכנים לעשות מאמצים אדירים על מנת לאתר שרידים משפחתיים וכדי למצוא קשר אל אנשים בעלי קשר משפחתי אליהם. סקרים שנעשו לאחרונה בקרב הציבור החילוני בישראל מראים כי אנשים נוטים יותר לשהות בחיק המשפחה המורחבת ופחות בקרב ה"חבר'ה". מדובר כנראה בהשתייכות החזקה והחשובה ביותר בחייו של האדם, דווקא בשל העובדה שלא הייתה לו יכולת בחירה במשפחתו.
אם כן, כיצד נוכל כן לבחור במסגרת המשפחה? כאן נתונה לנו הזכות לבחור האם היחסים במשפחתנו יהיו יחסים חמים ואוהבים, האם נחוש גאווה על עצם היותנו בנים ובנות למשפחה שבה נולדנו או שמא נחוש בושה. כל זאת תלוי בנו, ולכן ניתן לומר כי האדם הוא בן למשפחתו בעל כורחו, אבל גם סך כל בחירותיו.