אם נחשוב לעומק על הדברים שאנחנו נוהגים לעשות בחג הסוכות, נמצא שיש ביניהם קשר מפתיע. למעשה, מרבית המצוות בחג הזה קשורות בקשר ישיר אל הטבע. רוצים דוגמה? קחו את הסוכה: הגג שלה חייב להיות מצמחים או מעצים, וחלילה לא מאבנים או בטון. דרך הסכך אנחנו מצֻוִּים לראות את השמיִם ואת הכוכבים, ולא להפוך אותו לגג ממשי.
דוגמה אחרת – מִצוות ארבעת המינים: זהו החג היחיד שבו אנחנו מצֻוִּים לקחת פֵּירות וצמחים ולברך עליהם. עד שייבנה בית המִקדש (במהרה בימינו) ובו נקריב שוב את הביכורים והמעשרות – אין אף חג שבו אנחנו קשורים כל כך אל הטבע שבעולמו של הקדוש-ברוך-הוא.
הרגע האחרון
מִיָד לאחר חג הסוכות אנחנו מתחילים את התורה מבראשית, וחוזרים על סיפור בריאת העולם. חז"ל מלמדים אותנו שלאחר הבריאה העביר הקדוש-ברוך-הוא את האדם על כל אחד מאילנות גן העדן, ואמר לו: "כל מה שבראתי, לכבודך בראתי – תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי". הקב"ה נתן לאדם את היכולת לשלוט בטבע, וגם הזהיר אותו כי אם יקלקל את העולם, אין מי שיתקן אחריו. אנחנו, בני האדם, אחראים לשמור על הטבע ועל העולם שברא הקב"ה בשבילנו. במשך שנים רבות היו בני האדם בטוחים כי הם יכולים לפגוע בטבע מבלי לתת את הדעת על מה שיוצא מפעילות זו. פיתוח התעשייה והטכנולוגיה גרר אחריו פיתוח גם של עולם הקניות והביא לעלייה בצריכה. מעודדים אותנו לרכוש מוצרים רבים, שאת רובם איננו צריכים, ואשר בסופו של דבר מוצאים את דרכם אל פח האשפה. ועוד לא הזכרנו את עטיפות הנייר, שקיות הניילון, קופסאות הפלסטיק והקלקרים.
משאבּי הטבע הולכים ומתמעטים, והעולם שלנו נפגע בצורה אנושה. זמן רב עבר עד שחלק מבני האדם עצרו ואמרו לעצמם: אם אנחנו מקלקלים, אין מי שיתקן אחרינו. אך נכון להיום הולכת וגוברת המוּדעוּת לתיקון המצב – לפני שהקִלקול יהיה כבר חסר תקנה, והעולם שלנו ייהפך למקום שבלתי אפשרי לחיות בו.
חג היציאה אל הטבע
בשנים האחרונות עולה המוּדעות לצורך בשמירה על עולמו של הקדוש-ברוך-הוא. דווקא בישראל (שאינה נחשבת למדינה המובילה בנושא השמירה על איכות הסביבה) יצאו לפני שנים רבות במסע פִּרסום, תחת הכותרת: "אסור לקטוף את פרחי הבר". כך הצליחה אוכלוסיית ישראל לשמר את הפרחים הנדירים שצומחים בארצנו היפה. משם התקדמנו למִחזור ניירות, בקבוקי פלסטיק וזכוכית, שימושים חוזרים בחפצים ועידוד להפחתת ייצור הזבל והאשפה היבשה.
שבועיים בלבד לאחר התחלת השנה – ננסה "לחזור בתשובה" גם בנושא היחס שלנו אל הטבע. אם כל אחד מאתנו יחשוב על מעשה קטן שאותו הוא יכול לעשות כדי לתרום לצמצום הפגיעה בטבע או עידוד תיקון הטבע – נתחיל את השנה בעולם יפה וטוב יותר. חג הסוכות, החג שבו אנחנו מצֻוִּים להתחבר אל הטבע לשִׁבעה ימים, הוא הזמן המתאים ביותר לכך.