החיים כפנטזיה


מאת דיקלה ד' גל-עד


ספר פנטזיה חדש נמצא זה כמה חודשים על המדף – הספר "הפנינה הכחולה" אמת אתי אפל, בהוצאת רימונים. דיקלה ד' גל-עד יצאה לראיין את הסופרת אתי אפל, לשמוע איך כותבים ספרי פנטזיה ומהיכן מגיעים הרעיונות המקוריים

מאי היא ילדה מפונקת מאוד, שגרה בקיסריה ורוצה לטוס עם הוריה לצרפת בחופש הגדול. ההורים מסרבים, והיא מוצאת עצמה מתארחת אצל דודיה במושב, לא ממש מסתדרת עם בני דודיה. כשהיא בכל זאת מנסה להזיז את עצמה לקטיף פירות, היא רבה אִתם ובורחת הרחק מהמטע. היא מוצאת פנינה כחולה ויפהפייה, ובעקבותיה היא מגיעה ליקום אחר, אלנדריה. שם היא מתוודעת לנערה עם כוחות כישוף, לגמדים חמודים, לחתולת חלב ענקית וליצורים שונים ומשונים. מסתבר לה כי היא יודעת את שפתם, מסתבר שהפנינה בעלת כוחות עצומים וחשיבות ראשונה במעלה, ולמרבה הפלא, הפנינה בחרה דווקא במאי, הישראלית המפונקת, כדי להציל אותה מידי המכשף הגדול קרליל.

ספר בעקבות סדרה

נשמע לכם מופרך? קסום? דמיוני? זהו ספר פנטזיה לכל דבר, וכמו בספרים שכאלו, הדמיון עולה על כל מציאות. מה גם שלספרי פנטזיה אין גיל. אתם חושבים שרק אתם קראתם את ספרי "הארי פוטר"? אז אתם טועים… הרבה מבוגרים קראו את סדרת הספרים, ולמעשה, מי שכתבה אותם היא לא נערה צעירה, אלא אישה בוגרת. גם את "הפנינה הכחולה" כתבה אישה. אתי אפל ממושב גמזו.
אתי, איך מגיעים לכתוב?
"האמת היא שתמיד חלמתי להיות ציירת, ולכן הלכתי לחוגי ציור למיניהם. אמנם, קראתי וכתבתי במקביל, אבל לא כיוונתי לשם. מִדי פעם היו לי התחלות של רעיונות, וישבתי לכתוב אותם, אבל אף פעם לא סיימתי אף לא אחד מהם לכדי ספר של ממש. עד שהתחלתי לעשות דוקטורט (לימודים ועבודות לתואר דוקטור), ואז הייתי צריכה לכתוב הרבה. הייתי צריכה לקרוא המון חומרים משעממים בשפות שונות, ולא ממש התחשק לי. בסוף לא עשיתי את הדוקטורט בכלל, אבל אז כתבתי, ומכתיבה ללימודים, יצא שכתבתי גם לעצמי".
מה כתבת?
"צפיתי בסדרת אנימציה יפנית, ובעקבותיה כתבתי ספר חמוד שהמשיך את הרעיון שבו החלה הסדרה, אבל כיוון שיש על הסיפור זכויות יוצרים, לא יכולתי להוציא אותו לאור, אז הוצאתי ספר בעשרה עותקים בלבד וחילקתי לחברים ולמשפחה. משהצלחתי לכתוב סיפור שלם, החלטתי להוציא לאור בהוצאת ידיעות ספרים ספר בשם 'שני עולמות'. בספר שני ילדים ממעמדות שונים, נוֹני העני ורוֹיה העשירה. אביו של נוני עובד אצל אביה של רויה, וכשנוני נעלם לעולם אחר – רויה יוצאת לחפש אותו. הספר הזה הגיע למצעד הספרים, והוא מומלץ על ידי משרד החינוך, בעקבותיו אני מגיעה לבתי ספר לתת הרצאות ספרותיות, וכך אני גם פוגשת ילדים".
למה דווקא פנטזיה?
"פעם אחת, כשעשיתי בייבי-סיטר, היה לי משעמם, ומצאתי בבית שבו הייתי ספר של הארי פוטר. התחלתי לקרוא ונסחפתי, כמו כולם. בעקבות הספר התחלתי לקנות ולקרוא ספרי פנטזיה, וגיליתי כי אני אוהבת מאוד את הז'אנר הזה".
מה יש בו?
"פנטזיה, לפחות בדרך שלי, היא קלילה ואופטימית. הכול אפשרי, אין מגבלות, יש המון קסמים ותמיד הרע בחוץ, כך שאפשר להתגבר עליו ולהמשיך הלאה. היום, באווירה הכבדה שיש בכל מקום, עם מחבלים ודברים קשים, גם בטלוויזיה הפנטזיה סוחפת אחריה, כי היא מלאה אמונה".

רעיונות מכל דבר

לדמויות של אתי יש שמות מעניינים: הַשׁ, סוויק, ממפים וקַרלַיל, ואני תוהה איך היא מגיעה לשמות כל כך יפים, מתאימים ומקוריים. אתי אומרת שהדמויות פשוט הגיעו אליה והציגו עצמן בשמות הללו, כך שהיה לה מאוד ברור שהנערה המכשפה היא הש, שהגמד הטוב הוא סוויק, ושלבנו של המכשף הגדול קוראים אורצֶ'לו. הדמויות מתאימות לשמן, וגם מתאים מאוד שמאי תהיה מפונקת, אבל במהלך הספר אנחנו מתוודעים לשינוי הגדול שחל בה. מאי הופכת מילדה מפונקת, שכל מה שאכפת לה הוא רק הנאות החיים, לילדה שמוכנה להקריב את נוחותה למען האחרים. היא מגלה בעצמה כוחות שמעולם לא הייתה מודעת להם, והספר נגמר בזה שהוא לא ממש גמור, ויש לחכות לעוד הפתעות. ההפתעות הללו כבר תורגמו לספר שני בסדרה, אבל ייקח קצת זמן עד שהוא ייצא. אתי מספרת שיש לה רעיונות לסדרת ספרים כאלו. בתור אחת שקראה את הספר הראשון והיה קשה לה להניח אותו מידה, גם בזמן ארוחת שבת (כולם ממש התעצבנו עליי…), אני מחכה בכיליון עיניים לשאר הספרים.
אתי, מה התהליך שאת עוברת בעת כתיבת ספר?
"ישנם ספרים שאני יודעת בדיוק מה יהיה כתוב בהם, ואז אני כותבת תקציר ומתחילה לכתוב לפיו, וישנם כאלה שיש לי רק התחלה, ואני מתיישבת לכתוב אותה ואז רצה עם הרעיון, מגלגלת ומפתחת אותו עם התקדמות הכתיבה".
מהיכן את שואבת רעיונות?
"הרבה רעיונות באים לי מחלומות מוזרים שחלמתי, וכיוון שאני כותבת פנטזיה, אז אין לי בעיה לשים אותם בספרים שלי. האמת היא שכל דבר שאני נחשפת אליו יכול להפוך לסיפור: קליפ מעניין שאני רואה בטלוויזיה, תמונה, דברים שאני שומעת, ממש כל דבר מפתח אצלי רעיונות. יש לי הרבה יותר רעיונות מכמות הספרים שאוכל לכתוב אי פעם".
אתי מקדישה את הספר לאחיינים שלה, אבל גם לכל ילד וילד, ומבקשת למסור גם לכם מסר חשוב: "כל אחד מכם יכול להצליח. לא צריכים להיות יוצאי דופן בשביל זה. קראו המון! זה כיף, מפתח את הדמיון ומעשיר את העולם בצורה בלתי רגילה. הקריאה עוזרת הרבה פעמים לגלות דברים על עצמך, וכדאי גם לכם לנסות לכתוב. אולי לא תגיעו לדרגה של ספר שלם, אולי זה רק יתפתח לאט, אבל תמיד שווה לנסות".

לתגובות:catomi@walla.com