"גינה לי על הגג"


מאת תמר זקס



זו אינה טעות דפוס בכותרת. באמת כתבנו "על הגג"… מדובר בגינות אמיתיות הצומחות ופורחות על גגות מבנים. נכון שבדרך כלל אנו פוגשים בעצים, בפרחים, חרקים וזוחלים, בחורשה, ביער או בגינה הסמוכה לביתנו. מסתבר שכבר לא צריך להרחיק ללכת כדי ליהנות מקצת דשא, פרחים וציוץ של ציפורים. אפשר פשוט לעלות על הגג לשבת בצל, ולקטוף עגבניה גזר או פלפל.

השמים הם הגבול
אם אתם מתגוררים ביישוב מחוץ לעיר קרוב לודאי שאתם נהנים ממרחבים פתוחים, מגינה צמודה, תופסים לכם שקט ושלווה. מתנדנדים על הערסל בחצר. הגגות הירוקים, מאפשרים גם למתגוררים בעיר בבתי דירות לחלום על אפשרות דומה.
על ראש הגג שבחצר שמחה והמולה
רבים טועים לחשוב שגגות ירוקים הוא רעיון חדשני של השנים האחרונות אך טעות היא בידם. הרעיון של ניצול הגג להקמת גינה פותח בגרמניה לפני קצת יותר משלושים שנה. בשנים האחרונות הוא תפס תאוצה לאחר שהתברר שהגגות הירוקים תורמים לאיכות הסביבה בהפחתת רעש זיהום האוויר, האבק והערפיח.עד כה מעטים היו האנשים שהתענינו בנעשה מעל לראשם. השטחים שעל גגות המבנים לא נוצלו והיו בדרך כלל עזובים וטושים. במקרה הטוב הם שימשו כמקום לאכסון דודי שמש או לאנטנות תקשורת מכוערות. למזלנו בשנים האחרונות התהפכו היוצרות הגגות מתועלים למטרות שונות ומועילות.

קופצים אל הגג
במקומות רבים ברחבי העולם וגם אצלנו בישראל הבינו שישנם יתרונות בהקמת גגות הירוקים. העיר טוקיו הייתה אחת מהערים הראשונות שעשתה לייק לרעיון. בהפסקות קופצים עובדי המשרדים אל הגג למנוחה קלה וירוקה על גג גורד השחקים בו הם עובדים. בשנה אחת נוספו בה מאה חמישים אלף מ"ר של צמחייה על הגגות.על חלקם אפילו נזרעו שדות אורז קטנים. נכון להיום כרבע משטחיהגגות החדשים שנבנים בטוקיו הם גגות ירוקים.

"מַה לָּךְ אֵפוֹא כִּי עָלִית כֻּלָּךְ לַגַּגּוֹת "
בעיר ניו יורק בחודשי הקיץ עולות הטמפרטורות ואתם גם אחוזי הלחות. החיים בניו יורק הופכים לקשים ובלתי נסבלים. כדי לעודד את רעיון הגגות הירוקים הכריזו ראשי העיר על הקלה במיסים לבעלי בתים בהם קיימים גגות ירוקים. זאת לאחר שהוכח שהגגות הירוקים מבודדים את החום והקור, מורידים את הטמפרטורה בארבע עד חמש מעלות באזורים הקרובים להם, וחוסכים כסף ואנרגיה בחימום וקירור המבנים.

אנחנו נשארים בארץ
הגג הירוק הראשון שהוקם בישראל נשתל בירושלים הבירה, בבית הספר אור תורה. תלמידי בית הספר היו שותפים מלאים בהכנת גינת הגג, וכיום הם נהנים ממנו . חלק קטן של הגינה אף משמש אותם ללימודים ייחודים ובה הם יכולים לערוך ניסויים שונים.
חיים שלמים על גג אחד
גג ירוק נוסף שהוקם בעיר נמצא על גג התחנה לחקר ציפורים. על גג מבנה התחנה גדלים מעל שבע מאות זנים של צמחים אופייניים לאזור ירושלים. בדיוק כמו בטבע מערכת הצומח מספקת צוף, אבקנים, זרעים, מחסה ובתי גידול שונים לחרקים הנמשכים אל הצמחים. אלו מצידם מסייעים בהעברת הזרעים והאבקנים לצמחים אחרים שעל הגג. בגינה שעל הגג אפשר לראות גם את טורפי החרקים הקטנים, לטאות,חרגולים, עכבישים וצרעות ואפילו נחשים. וכמובן שגם לא מעט ציפורים מגיעות לחגיגה הירוקה.
בקיץ מתייבשת הגינה, הצמחיה קמלה. שלא כבשאר הגגות הירוקים בגינה שעל גג התחנה מקפידים להשקות את הצמחיה במי גשמים בלבד. עם בא הגשמים מתחדש הגג, הצמחיה מתחילה לפרוח ומגיעה לשיא פריחתה בחודשי האביב.

ט"ו בשבט על הגג
הקמת גג ירוק מצריכה לא מעט תכנון והשקעה. בדיקה של המבנה ותחזוקתו. על גגות מסוימים ניתן להוסיף מדשאה קטנה וגם עצים דקים.למרות העבודה וההשקעה, מתווספים מידי שנה עוד ועוד גגות ירוקים. מדובר ביוזמות פרטיות קטנות, וגם על מבנים ציבוריים גדולים. על גגות שטוחים, משופעים ואפילו על גגות מקומרים. ייתכן מאוד שבעתיד הקרוב נעלה כולנו בט"ו בשבט עם רון בלב ואת ביד אל הגג הקרוב, לטעת עצים ולשתול פרחים.

הידעת?
השטחים שעל הגגות מנוצלים גם להפקת אנרגיה סולארית שהיא מקור אנרגיה חלופית. אנרגיה שמקורה בקרינת השמש. את האנרגיה הסולארית ניתן לנצל ישירות כמו חימום מים בעזרת קולטי שמש. בלא מעט גגות בבתים פרטיים ובמבנים ציבוריים מותקנים כבר פאנלים סולאריים הממירים את קרינת השמש לאנרגיה חשמלית, וזו מועברת לשימושה של חברת חשמל.