מאה שנות כדורגל בישראל תערוכה ראשונה מסוגה – לכל המשפחה במוזיאון ארץ-ישראל, ת"א


לדברי האוצרת דנה הלר: "התערוכה מביאה חיבורים חדשים בין חלקי הפאזל השונים של הכדורגל הישראלי בפריטים המושאלים מהשחקן עצמו, דרך המועדון, האוהדים ועד לייצוגם במדיה והעיתונות, באמנות ובעיצוב, כל זאת על מנת לתת לכדורגל ייצוג רב תחומי ומימדי ולבטא את החוויה שבו".

לראשונה יסופר סיפורו של הכדורגל הישראלי במאה השנים האחרונות, על גיבוריו השונים, שחקנים, מאמנים, שופטים, אוהדים, עסקנים, אנשי תקשורת, פוליטיקאים ועוד.

היכל התהילה שבתערוכה יקדיש מקום לאגדות הדשא של כל הזמנים ובהם: חודורוב, סטלמך, שפיגלר, שפיגל, גלזר, ויסוקר, מכנס, אוחנה, מלמיליאן, רביבו, אבי כהן ז"ל, נימני, גינצבורג, ברקוביץ', בניון ועוד.

אזור מיוחד בתערוכה יהיה איזור משחקים אינטראקטיבי, בו יוצבו שולחן כדורגל ויוקרן משחק אינטראקטיבי על הרצפה, המזמין את המבקרים לבעוט בכדורים וירטואליים רגע לפני "היכל התהילה" שממוקם בסמוך בתוך התערוכה.

שתי זוויות הראיה: מבט מבחוץ אל המגרש, ומבט מהמגרש החוצה יוצגו באמצעות חומרים ותכנים שנלקחו מספרים, עיתונות, מאמרים אקדמיים ואירועים היסטוריים שתועדו בתקשורת ומהשטח:סיפורים, חוויות, צילומים, סרטים, פריטי מועדונים,פריטי אספנים,חפצים אישיים, כדורים חתומים, שידורי רדיו וטלויזיה, קיטעי מערכונים וסאונד ועוד. לדוגמא: תיעוד של הצלם והמעצב תומר שמי שתיעד בשנת 1999/2000 את כל העונה של הפועל חיפה ו-100 גלויות שכתב השחקן האגדי נחום סטלמך לרעייתו נירה וילדיו ממשחקים בחו"ל.

התערוכה תתייחס גם ל"שחקן ה-12" הלא הוא האוהדים המהווים חלק בלתי נפרד מההילה והאנרגיה של הכדורגל הישראלי. תפקידם מתועד באמצעות כרזות, צילומים, סרטי אוהדים, שירי אוהדים לצד פעולות אקטיביסטיות ופעולות על גבול המיסטיות והפולקלור.

מוזיאון ארץ-ישראל, תל-אביב
רח' חיים לבנון 2, רמת אביב, תל-אביב
3-64152440
שעות פתיחה
ראשון עד רביעי 16:00-10:00
חמישי 20:00-10:00
שישי ושבת 14:00-10:00
http://www.eretzmuseum.org.il