על הנסים ועל התהליכים


מאת אורן זונדר

שאלה: מדוע חייבים להקפיד שחג הפסח יצא תמיד בחודש האביב? למה נכתב בקריאה של השבת "למועד חודש האביב"?

תשובה: האם מישהו מאיתנו יכול לשים את האצבע ולומר מה היה הנס הגדול של פסח? האם זה נס הצלתו של משה על ידי בת פרעה? אולי זה נס הסנה שבוער ולא נשרף? אולי הנס הגדול הוא מכת הדם, ואולי בכלל הנס הוא מכת הבכורות? חז"ל אומרים שאחד הניסים הגדולים היו שבני ישראל בכלל הקשיבו לציווי של משה, שהרי הם היו משועבדים בגלות ובעבודה הזרה מאתיים שנה!

אז את מה אנחנו חוגגים? למעשה – מה שאנחנו חוגגים בחג הפסח הוא לא נס אלא תהליך!

כן, זה קצת מוזר לחשוב על חג הפסח כתהליך, אבל גאולת עם ישראל, והפיכתם מעבדים המשועבדים לפרעה במצרים, לעם העובד את ה' בארץ ישראל הוא תהליך ארוך מאוד, שאותו אנחנו חוגגים במשך שבעה ימים בשנה. ( מזל שלא צריך לחגוג את אותו 40 שנה, זכר לנדודי בני ישראל במדבר…)

לעבד, כל עבד, אין רכוש משלו. כל רכושו הוא הרכוש שהאדון שלו נותן לו – בית, אוכל, ביגוד ו…זהו! זה היה מצבם של בני ישראל בארץ מצרים. לא היה להם כלום. כיצד הפכו עבדים חסרי רכוש לאדונים שיש להם הכול? הדבר הראשון שנתן להם הקב"ה הוא את הזמן. בני ישראל הם אחראים על הזמן שלהם, וזה השלב הראשון בחירותם. לא סתם, באמצע התהליך של מכות מצרים וליל היציאה ממצרים הקב"ה מצווה על שמירת חודש האביב. כמו שהקיץ החם יוצא מתוך החורף הקר – דרך האביב, כך בני ישראל יוצאים מכפור הגלות אל העצמאות דרך הזמן – האביב. זהו זמן ההתחדשות וזהו הרכוש הראשון של בני ישראל כבני חורין אמיתיים. מהסיבה הזו, מקפידה התורה מאוד על כך שבני ישראל יהיו אלו שמקדשים את הזמן, לעומת הגויים, שהזמן הוא זה שמוביל אותם.

תמונה: sxc.hu