אליזבת אלכסנדרה מרי וינזדור היא ככל הנראה האישה החזקה ביותר בעולם. היא אמנם מוכרת יותר כמלכה אליזבת השנייה, אבל היא איננה מלכת אנגליה בלבד, אלא עומדת בראש מדינות רבות נוספות, ובהן אוסטרליה, ניו-זילנד, קנדה וג'מייקה. דיוקנה של הקשישה בת ה-84 מוטבע על מטבעות ושטרות בעשרות מדינות בעולם, שבהן היא משמשת כסמל הראשי.
גם בספרד, הולנד, בלגיה שבדיה ונורווגיה מולכים באופן רִשמי מלכים המהווים את ההנהגה הסמלית של אותן מדינות (בדומה לתפקיד הנשיא במדינת ישראל).
מדינות קטנות נוספות באירופה נשלטות באופן ישיר על ידי מלך או דוכס. קיים סיכוי שמעולם לא שמעתם את שמן, אך מדובר במדינות עשירות וחזקות מאוד, גם אם גודלן אינו עולה בדרך כלל על גודלה של עיר קטנה בישראל: סאן מארינו, אנדורה ומונקו הקטנות הן דוגמה למדינות כאלו.
לפני שש שנים בחרו תושבי הנסיכות הקטנה ליכטנשטיין להמשיך את כהונתו של הנסיך ולא להחליפו בשלטון דמוקרטי. גם בספרד חזר השלטון המלוכני לפני 30 שנים, לאחר שתקופה מסוימת שלט שם שלטון דמוקרטי. הספרדים בחרו להחזיר את המלך לשלטון.
"שׂום תשים עליך מלך"
המלכת מלך היא, ככל הנראה, צורך אנושי מהותי. אפילו עם ישראל חיפש לו מלך "ככל העמים". הקדוש-ברוך-הוא אמנם היה רוצה שלא יהיה צורך במלך, ובני ישראל יסתפקו בנביא או בכהן שיגיד את דבר ה' ישירות לבני ישראל, אבל כמו שאמרנו – יש צורך אנושי בטקסים, בכבוד ובהיררכיה בין בני האדם.
כאשר עם ישראל מבקשים לבסוף מלך, שנים רבות לאחר כניסתם לארץ, שמואל הנביא מתרגז. הוא מזהיר אותם שהמלך ישלוט בהם ביד רמה, ויהפוך את בניהם ובנותיהם לרוקחים וטבחים בארמון המלך. הוא הזהיר אותם שהמלך עלול להיות יהיר מרוב עושרו ועריץ ברשעותו – אך עדיין העם מתעקש להמליך עליו מלך.
אבל המלך היהודי מצוּוֶה להיות שונה מכל המלכים האחרים. אין הוא מלך של טקסים וסעודות, או מלך של מלחמות ופינוקים. חלות עליו הגבלות רבות בעניינים חומריים, כגון כמות הכסף, הזהב, הסוסים והנשים שהוא יכול לצבור, בניגוד גמור לפזרנות הרהבתנית של מלכים אחרים בכל מקום ובכל זמן בהיסטוריה. המלך שלנו צריך לכתוב לעצמו ספר תורה קטן, שיהיה אִתו בכל יום מימי חייו. הרעיון הוא שהמלך היהודי איננו פוסק ומחליט על פי מה שנראה לו או "איך שבא לו", אלא על פי מה שציווה עליו מלך מלכי המלכים – הקדוש-ברוך-הוא.
חי וקיים
המלך הידוע ביותר בעם היהודי היה כמובן דוד המלך. הוא אמנם לא היה המלך הראשון שהומלך על עם ישראל, אבל זה רק לטובתו ולטובתנו. דוד לא היה הבכור למשפחתו, וגם ייחוסו היה בעייתי במקצת, על פי המסופר בספר רות. שלא כמו המלכים המודרניים, שמקבלים את מלכותם בשל ייחוס אבותיהם, דוד המלך היה רועה צאן פשוט, שהפך למלך של כל עם ישראל.
ברור שאדם כזה יזכור את מצוקותיו של האדם הפשוט הרבה יותר מנסיך אשר חי חיי מנעמים ותענוגות כל ימיו. לא מקרה הוא שעירו של דוד, ירושלים, משופעת עד היום במִבנים ומקומות המזכירים את המלך דוד – עיר דוד, מִגדל דוד ועוד הרבה אתרים אחרים.